FAQ

Het toestel is een professioneel model. Dat betekent dat de onderdelen van een hoge kwaliteit zijn en de behuizing veel sterker is dan bij een niet-professioneel toestel. Om krassen en andere schade te voorkomen wordt een stevige beschermhoes bij het toestel geleverd. De laptop past perfect in een standaard boekentas. Je kan de specificaties hier nalezen.

We kozen voor een toestel dat iets duurder is dan het budget dat de overheid oorspronkelijk voorzag omdat het voorziene budget van de overheid niet voldoende is om een kwalitatief toestel te voorzien dat voor een periode van vier jaar probleemloos blijft werken.

Je mag je eigen laptop gebruiken. Wanneer je dit doet, moet de laptop aan een aantal minimumvereisten voldoen:

  • Laptop is maximaal 4 jaar oud
  • Je laptop heeft een Intel I5/AMD R5 processor of gelijkwaardig
  • Je laptop heeft minstens 4 GB Ram geheugen
  • Je laptop heeft een harde schijf met minstens 128 GB capaciteit
  • Je kan de laptop een halve dag gebruiken zonder opladen
  • Microsoft Officeproducten moeten erop kunnen werken, geen Chromebook bijvoorbeeld
  • Safe Examen Browser is op je toestel geïnstalleerd. Je kan de handleiding hier terugvinden: https://hbov.sharepoint.com/SitePages/SEBinstalleren.aspx

Twijfel je op je eigen toestel voldoet? Stuur gerust je vraag naar support@zowe.be, voeg eventueel een kopie van je aankoopfactuur toe zodat we alle gegevens hebben om je vraag te beantwoorden.

We raden je ten zeerste aan om een toestel van de school te gebruiken. Zo krijg je bij een mogelijk defect, onmiddellijk een vervangtoestel. Je ontvangt je laptop ook gebruiksklaar, je hoeft zelf geen extra programma’s te installeren.
Je krijgt ook ondersteuning van de ICT-dienst van de school en de leverancier bij mogelijk problemen.

De batterijduur is geschikt om een volledige lesdag mee te gaan.

De student laadt de batterij elke avond thuis op zodat de volgende lesdag kan gestart worden met een volledig opgeladen batterij.

We benadrukken dat de studenten geen 4 lesblokken continu met hun laptop zullen werken. We streven naar een goede mix van verschillende onderwijsvormen.

De school koopt de toestellen aan en is dus eigenaar.

Nadat de student een gebruikersovereenkomst, waarborg (€ 100) heeft betaald en ontvangstbewijs heeft ondertekend, krijgt de student een toestel ter beschikking in bruikleen.

We verdelen de laptops bij het verdelen van de themaboeken

Het toestel is standaard voorzien van een ingestelde Windows-versie.

Iedere student krijgt bovendien toegang tot Office 365 en alle bijhorende producten (onder voorbehoud van de service die Microsoft aanbiedt). De school betaalt deze licentie en de student kan hier, zolang hij/zij verbonden is aan de school, gebruik van maken.

Verder voorziet de school een dynamisch softwarepakket dat aangepast wordt aan het leertraject van onze studenten.

De software kan worden gebruikt voor educatieve doeleinden zolang de student verbonden is aan de school.

De ICT-balie is verantwoordelijk voor het opvolgen van softwareproblemen. Bij problemen ga je dus naar de ICT-balie op school. Je kan ook steeds mailen naar support@zowe.be, op deze manier krijg je snel een antwoord op je vragen.

Neen, wat een van de vele voordelen is van ons project.

De school voorziet, naast de hardware (het toestel met hoes), een dynamisch softwarepakket dat we aanpassen aan het leertraject van de student. Alles wordt aangekocht en geregeld door de school.

De software wordt via de ICT-coördinator voorbereid door de ICT-dienst. Er zal een mogelijkheid worden aangeboden om de software zelf te installeren. We zorgen voor een stappenplan bij iedere nodige installatie.

Je gebruikt de laptop in de eerste plaats in functie van je lessen en stage. Alles wat dat educatief gebruik belemmert of kan belemmeren, is niet toegestaan.

Het is wel zo dat een student alle aangeboden software zelf (via een softwareportaal) kan installeren. Ook thuisprinters kunnen als de leverancier van de printer dat ondersteunt. Eigen software daarentegen kan niet geïnstalleerd worden zonder goedkeuring, nazicht en beschikbaar stellen door de lokale ICT-coördinator.

De levering wordt georganiseerd door de school. De toestellen worden verdeeld na het ondertekenen van de gebruikersovereenkomst, Het indienen van het ontvangstbewijs en betalen van de waarborg van €50.

We voorzien ook in begeleiding tijdens de eerste setup van het toestel. Die kan zowel op de dag zelf, als op een andere dag ingepland zijn. Dit gebeurt bij de start van een module.

Het toestel heeft een garantie van 4 jaar.

Alle ‘schade door eigen toedoen’ valt buiten de garantie en levert een kost op van 50 euro per schadegeval. Het gaat om bijvoorbeeld valschade, vochtschade, balpen tussen scherm … Alles wat defect gaat zonder tussenkomst van de gebruiker, ook de hoes, levert geen enkele kost op voor de gebruiker.

Bij problemen met het toestel neem je tijdens de schooldagen contact op met de verantwoordelijke op school.

Je mag de laptop niet zelf herstellen of aanpassingen of andere onderhoudswerkzaamheden uitvoeren.

Dan betaal je 50 euro per schadegeval.

Je staat zelf in voor de opslag van je bestanden via de cloudfunctie van Office 365. Maak hiervoor gebruik van Onedrive.

Wanneer het toestel opnieuw geïnstalleerd wordt, worden de applicaties die je zelf installeerde niet opnieuw geïnstalleerd.

Diefstal buiten het schooldomein

Bij diefstal van het toestel met sporen van braak of bedreiging is de student verplicht om – ten laatste op de eerstvolgende (kalender-)dag – aangifte te doen bij het daartoe bevoegde politiekantoor en een exemplaar van de aangifte in te dienen bij de directie van de school, ten laatste op de eerste kalenderdag volgend op de dag van de aangifte. Op voorwaarde dat een PV (met sporen van braak of bedreiging) van de politie voorhanden is, is enkel de vergoeding van 50 euro verschuldigd.

Diefstal binnen het schooldomein

Indien het toestel binnen het schooldomein wordt gestolen, kan hiervoor geen tussenkomst geboden worden zoals hierboven vermeld bij ‘diefstal buiten schooldomein’. Binnen het schooldomein is de student zelf verantwoordelijk voor zijn of haar toestel. Die kan ook opgeborgen worden in een kastje of locker volgens de afspraken van de school. In dit geval moet je als student een compensatie betalen aan de school. Die bestaat uit een percentage van het aankoopbedrag conform de leeftijd van het toestel.

Bij verlies van het toestel kan je niet rekenen op een tussenkomst. In dit geval moet je als student een compensatie betalen aan de school. Die bestaat uit een percentage van het aankoopbedrag conform de leeftijd van het toestel.

We kiezen bij aanvang van het laptopproject voor het systeem van blended learning. We streven m.a.w. naar een goede mix in het gebruik van boeken en digitale leermiddelen in onze dagelijkse onderwijspraktijk. Op die manier bieden we variatie in didactiek en werkvormen.

Daarnaast verloopt veel communicatie digitaal. Het is belangrijk dat je deze communicatiemiddelen kan gebruiken.

De school stelt aan een leerling een toestel ter beschikking voor de tijd dat die les volgt in de scholengroep. Aangezien het toestel eigendom is en blijft van de school, moet de leerling een aantal afspraken strikt naleven. Die afspraken zijn gebundeld in een gebruikersovereenkomst.

De gebruikersovereenkomst kan je hier terugvinden.

De gebruikersovereenkomst start bij de ontvangst van het toestel en eindigt bij benadering na 4 schooljaren.

De gebruikersovereenkomst eindigt wanneer de leerling voor bovenvermelde datum afstudeert aan een van de scholen van de scholengroep.

De gebruikersovereenkomst eindigt van zodra de leerling een school van de scholengroep (vroegtijdig) verlaat.

De school koopt de toestellen aan. De school zorgt ook voor alle licenties.

We vragen een waarborg van € 100.

Bij beëindiging of onderbreking van de gebruikersovereenkomst lever je de laptop, inclusief lader en hoes geheel en zonder schade – behoudens normale slijtage – onmiddellijk in bij de ICT-balie van de school. Je bent zelf verantwoordelijk voor het veiligstellen van alle privébestanden die eventueel op de laptop staan. Je krijgt een afgetekend ontvangstbewijs als bewijs van inlevering en je waarborg terug.

De minimumvoorwaarden voor gebruik van een laptop binnen onze opleiding staan hier vermeld. Je bent echter vrij om zelf een toestel met deze minimumvoorwaarden aan te schaffen of een toestel te gebruiken dat je recent reeds aankocht dat voldoet aan onderstaande gegevens.

  • Intel i5 processor of gelijkwaardig (Ryzen 5, …) -> geen Celeron, i3 en andere minder krachtige processoren
  • 4GB DDR4 intern geheugen of meer
  • SSD harde schijf (minstens 128 GB of meer)
  • Minimum 14 inch scherm
  • HDMI-aansluiting
  • 802.11 ac wifi
  • Je batterij kan een halve dag stroom voorzien voor je toestel, zonder op te laden.
  • Je voorziet een eigen bijkomende verzekering. De school komt niet tussen bij schade op school, thuis of op weg van/naar school of stageplaats!
  • Je toestel is maximaal 4 jaar oud
  • Microsoft Officeproducten moeten erop kunnen werken, geen Chromebook bijvoorbeeld
  • Safe Examen Browser is op je toestel geïnstalleerd. Je kan de handleiding hier terugvinden: https://hbov.sharepoint.com/SitePages/SEBinstalleren.aspx

Om je de moeite van een zoektocht naar een degelijk toestel te besparen en om een interessant aanbod te doen waar garantie, service en verzekering mee in de prijs begrepen zijn, adviseert onze school om een toestel van de school te gebruiken. Onze school kan immers geen service, reparatie of hersteldienst aanbieden wanneer je eigen toestel het begeeft. We sommen graag de voordelen van het toestel van de school nog even op:

  • Bij een defect van de laptop krijgt de leerling een gelijkaardig toestel in bruikleen, zodat hij of zij verder kan met een vertrouwd toestel. Dit garandeert continuïteit, wat uiterst belangrijk is in een les, bij een toets of tijdens een examen.
  • Een stevig toestel voor intensieve verplaatsingen door actieve studenten, om schadegevallen te beperken.
  • Vlotter lesverloop door gelijke softwareversies.
  • Garantie en verzekering inbegrepen voor de marktconforme prijs van alleen het toestel.
  • Studenten en docenten kennen elkaars toestel en helpen elkaar.
  • Een service voor zowel software als hardware (onderhoud, herstelling, …).
  • Aankoopprijs is laag door het grote aantal dat samen wordt aangekocht (ook buiten onze school).
  • Iedereen identieke software zodat in de klas geen tijd wordt verspild met anders werkende programma’s.
  • Niet alle studenten zijn in de mogelijkheid om een defect van een eigen toestel op te lossen, daarom neemt de school deze bekommernis volledig over door gestandaardiseerd te werken met alle studenten.

Als je Macbook voldoet aan de minimumvereisten, kan dit. Er zijn wel een aantal beperkingen.

We werken intensief met Microsoft-producten. Deze werken op z’n best binnen een Windows-omgeving. Zo zijn enkele zaken die we frequent gebruiken binnen Word niet mogelijk in de Office-versies voor Mac. Op zich kan je deze beperkingen omzeilen, je zal een aantal zaken manueel op orde moeten zetten en dus wat meer werk hebben.

Geen antwoord gevonden op je vraag?

Contacteer ons nu!

Vragen of hulp nodig?

Contacteer ons zeker. We staan klaar om je te helpen. Stuur een mailtje naar support@zowe.be, we beantwoorden je vraag of opmerkingen snel!

Kom langs bij het onthaal

Je hebt een probleem die je niet via mail uitgelegd krijgt? Geen probleem, kom langs bij de het onthaal en vraag naar een ICT-medewerker.